dinsdag 22 juni 2010

Greet beleeft de langste dag

21 juni.
De langste dag.
Liggend in bed, horen we de vogels, die blijkbaar een midzomernacht feest hebben.
Ineens ben ik weer dat kind, meer dan een half leven geleden. Als ik vroeg in de avond naar bed moest, duurde de dag in mijn beleving nog een eeuwigheid. Duisternis die maar niet wilde komen en vogels die me uit de slaap hielden.
Nou ja, dat laatste is nogal een beetje gelogen. Ik was gek op de zomer, want ik was gek op lezen. Hoe langer het licht was, hoe langer ik kon lezen in mijn slaapkamertje. Snel, snel, snel lezen, de tijd moest goed benut worden. Voor je het wist, viel de schemering in. Ik hield het gordijn dan opzij om nog het laatste licht te kunnen vangen, mijn oren gespitst of er iemand naar boven kwam. Het was natuurlijk de bedoeling dat ik sliep in plaats van las. Maar heel wat keren ging de slaapkamerdeur open, terwijl ik ver weg in mijn boek verborgen zat en dus niets hoorde. Ik geloof niet dat ik er ooit echt voor bestraft ben, tenminste, dat kan ik mij niet meer herinneren.

Inmiddels slaat de kerkklok half 11 en ineens zijn de vogels stil. Zo werkt dat in de wetten der vogels. Wij sluiten de ogen en vallen in slaap. De langste dag is weer voorbij. Haal de kerstballen maar weer uit het vet, want voor je het weet...

8 opmerkingen:

Iris zei

Over dat halve leven terug waar je het over hebt..

Als ik later groot ben ga ik op de langste dag pas om 12 uur naar bed. ;)

Margreet zei

@ Iris: Hahahaha! Dat dacht ik vroeger ook :)

V.en M. zei

Prachtig beschreven.Straffen vroeger kom nou,dat deden we nooit!!!
V.en M.

Margreet zei

@ V. en M: Nee, daar heb ik nou ook nooit iets van gemerkt :-), maar wellicht dat mijn zussen daar anders over denken?

zus 2 zei

Greet, daar had jij een hele goede oplossing voor want zo kwam jij ook regelmatig onder de afwas uit: Gewoon op de wc gaan zitten.

Margreet zei

@ Zus 2: Ik moest echt en oprecht altijd poepen, maar ik geef toe dat ik wel extra lang bleef zitten, want daar zat ik ook te lezen...en dat dan de afwas klaar was, kwam natuurlijk héél goed uit.

zus 2 zei

Is poepen of een boek lezen nu de oplossing van al je problemen?

Margreet zei

@ zus 2: Ik zou zeggen, probeer het beide eens.