dinsdag 14 augustus 2012

Overdrijven is ook een vak

'Zo', zei ze hartgrondig en rechtte met een zachte kreun haar rug. Ik had ondertussen enige tijd tegen haar derrière aangekeken. Haar achtereind was beeldvullend.

Deze mevrouw was op zoek naar sla. Letterlijk. De supermarkt heeft inmiddels een groot deel van het gezonde assortiment achter glas verstopt. Koeling met smalle deuren.

Deze mevrouw had één van deze deuren geopend en zich in de kleine opening gewurmd. Ze begon bovenaan en doorzocht alle verdiepingen grondig naar het perfecte zakje sla. Hierbij schuwde ze het niet ieder zakje ter hand te nemen en de inhoud nauwkeurig te bestuderen.

Ik verloor bijna mijn geduld. Want ik wilde ook sla en de aanblik van haar bips begon me een beetje te irriteren. Toen klonk het 'zo' en werden alle omgewoelde zakken weer netjes in het gelid gelegd.

Deze mevrouw had de slazak die aan al haar eisen voldeed, gevonden. Onderin en achterin. De sla werd gescand en zorgvuldig in de kar gevleid. Toen opende ze de volgende deur, de soepgroenten.

Nou neem ik ook geen genoegen met rommelige zakken, een houdbaarheidsdatum in de zeer nabije toekomst, gedeukte blikken en gekreukelde verpakkingen. Maar je kunt ook overdrijven. Gelukkig had ik geen soepgroenten nodig.

Geen opmerkingen: