dinsdag 16 november 2010

Greet en de keuken

Het lijkt er verdacht veel op dat de keuken en al zijn toebehoren een probleem heeft met mij. Ik weet niet wat er mis is gegaan, maar als ik mij aan het aanrecht post om keukenwerkzaamheden te verrichten, hoor ik een zacht afkeurend gegrom. Daarbij keert hij zich daadwerkelijk tegen mij.
Neem nou de oven. Elke keer als ik mijn handen daarin steek als hij net op temperatuur is gekomen, lijkt het plafonnetje te zakken en het rooster omhoog te komen. Altijd natuurlijk net tegen mijn handen. Ik zeg steeds tegen het apparaat dat ik geen behoefte heb aan een getatoeƫerde afbeelding van een rooster op mijn lichaam.
En het keukenmesje, och! Ik sta nietsvermoedend de aardappels te schillen en wil een uit de kluiten gewassen exemplaar even doormidden snijden. Maar het mesje gaat precies halverwege de aardappel in staking. Na enige aanmoediging van mijn kant, wil het de verloren tijd plotseling inhalen en klieft het de aardappel in een noodgang doormidden met als welgekozen eindpunt, mijn hand. Bloed.
Toen een pan waarmee ik de gekookte rijst wilde afgieten. Ik verwachtte dat het kookvocht de weg van de zwaartekracht zou volgen. Maar niets was minder waar. Het vond zich een weg langs de pannenlap - want die had ik ter bescherming al ter hand genomen - omhoog naar mijn wijsvinger. Met als gevolg een hard schildje op mijn vinger na een avond hevige pijnen.
En kent u die emmer die vindt dat hij zichzelf altijd sneller en harder leeg moet kieperen dan u zelf had bepaald? Dus dat het water over het aanrecht langs de keukenkastjes op de vloer gutst. Die emmer is in mijn bezit.
Na dergelijke incidenten roep ik vertwijfeld richting de keuken of ik misschien wat fout heb gedaan, ergens gevoelens heb gekwetst. Ik heb geen idee, want dan geeft de keuken ineens niet meer thuis.
Wat ik nodig heb is een goede keukenfluisteraar, dus als u nog een goede kent...?
En oh ja, een strijkijzerfluisteraar zou ook van pas kunnen komen.

5 opmerkingen:

V.en M. zei

Advies:Daar nooit meer komen,dan heeft de keuken zijn zin.
V.en M

Mr.T zei

Gewoon volhouden!De aanhouder wint!Victory etc!

Persoonlijk heb ik hele andere ervaringen, maar ik ben dan ook en liefhebber van het eindresultaat. :-)

Margreet zei

@ V.en M.: Dan heeft de keuken gewonnen. Dat in geen geval!!

@ Mr.T: Precies! Volhouden is het devies (zo lang ik tenminste geen keukenfluisteraar heb geconsulteerd).

Anoniem zei

Troost je met de gedachte dat je 'not alone' bent! Wat nou pigmentvlekjes als je ouder wordt! Aan de littekens van ovenroosters, blaren en uitgedroogde handen van het vele schoonmaak water is te zien hoeveel miles je op de teller hebt!
Tut

Margreet zei

@ Anoniem: Jij snapt het.