dinsdag 6 juli 2010

Greet haar hoofd heeft een kleine aansporing nodig

Oh boy, oh boy, oh boy, een week vakantie deed mijn studiemotivatie geen goed, kan ik u vertellen. De week was gevuld met goedheid en gekkigheid en verliefdheid en bezigheid en warmte. Al op zondag bekroop mij het gevoel dat het moment van opening der boeken weer dichterbij kwam. Het is zo heerlijk het hoofd even los te koppelen van nieuwe informatie die vooral gericht is op jaartallen, met de wetenschap dat die jaartallen echt dat hoofd in moeten en er op een cruciaal moment weer juist uit moeten.

Op maandag kon ik het moment nog even uitstellen met het excuus dat er gepoetst en gewassen en gestreken en gedweild en gelucht moest worden. Warmte doet wat met de schone inhoud van je huis. De frisse wind erdoor, gevolgd door zwabber, zuiger en poetsdoek.

Nu is het dan toch echt dinsdag. Ik ben over de helft van het boek, maar die kennis vergroot de moed niet; is eerder een stimulans om het boek weer ver van mij te werpen, want ik moet nog een hele helft! Ik wind mij nog maar eens op over de nutteloosheid van kleine details, de jaartallen. Ik zucht nog maar eens, stroop mijn mouwen maar weer op, zet mijn hakken in het zand en zet mijn snappertje weer aan. Ik wil, ik moet, ik zal!

14 opmerkingen:

Anoniem zei

PRECIES!
Niet mooier dan jaartallen!
1815
1969
2001 :-)

Margreet zei

@ Anoniem: 2001 is memorabel :), maar 1815 en 1969??

Anoniem zei

Beloofd niet veel goeds voor je aanstaande tentamen :-(
Waterloo en eerste man op de maan

Margreet zei

@ Anoniem: dat Waterloo komt terzijde wel aan de orde, maar als jaartal tussen die vele, vele andere niet interessant. En 1969, de link met codificatiegeschiedenis ligt ongeveer een lichtjaar verwijderd...

Anoniem zei

Ok! Dan wat specifieker :-)
1792-1750 v.Chr.
1780 v.Chr.
1804 na Chr.
18 augustus 1896

Of Jaartal van “Lex Duodecim Tabularum”

Margreet zei

@ Anoniem: ... ik heb een donkerblond vermoeden dat jij niet zo veel te doen hebt, maar hiep hiep hoera voor Wikipedia!

Anoniem zei

Jij ook niet :-) Want je laatste bericht heb je tussentijds gewijzigd!

Mr.T zei

@ Anoniem & Maar-Greet,
1972!!
Goed wijnjaar zullen we maar zeggen!!

Margreet zei

@ Anoniem: klopt! Ik heb mijn lesje weer geleerd voor vandaag, ha!

@ Mr.T.: ik ben blij dat jij de feiten altijd op de juiste waarde weet te schatten.

V.enM zei

De vakantie heeft een heleboel losgemaakt.
V.en M

V.enM zei

De vakantie heeft een heleboel losgemaakt.
V.en M

Margreet zei

@ V.en M.: Een week vakantie kan voelen als heel veel weken!

Anoniem zei

ben een beetje laat (of traag)maar:
1969 was best een gedenkwaardig jaar........hoor.

Kus,
zus

Margreet zei

@ Zus (3): Laat of traag, maakt niet uit, maar 1969 nemen we op in de annalen als ook uiterst gedenkwaardig en dus niet alleen omdat er toevallig iemand op de maan stond!