donderdag 24 februari 2011

Greet en apparaten

Meestal ben ik vrij goed met apparaten. Ik kan een redelijk potje logisch nadenken en de gebruiksaanwijzing en ik komen er over het algemeen behoorlijk goed uit.

Ongeveer een jaar geleden kochten we in een poep en een zucht een breedbeeld TV, een harddisk recorder en een surround systeem. Allemaal van hetzelfde merk. Dan lijkt het alsof het aansluiten appeltje eitje is, maar nee, dat is slechts uiterlijke schijn. De bedoeling was namelijk dat de drie apparaten met elkaar gingen communiceren, zodat we tegelijkertijd van de verschillende functies gecombineerd gebruik konden maken. Maar de afzonderlijke gebruiksaanwijzingen zijn in een soort Oost-Indisch geschreven. Zelfs voor een raketgeleerde absoluut onbegrijpelijk.

Na een avond worstelen met geadviseerde hi-tech snoeren, die in alle mogelijke combinaties in alle mogelijke gaten van de apparaten hadden gezeten, werkte alles zoals wij dachten dat het zou moeten werken. En die overtuiging hebben we een jaar lang vast kunnen houden, al bekroop ons dagelijks het gevoel dat er iets niet helemaal in de haak was. Maar goed, alles deed het tenslotte.

Tot vorige week. De planning was een opgenomen film te kijken en ineens vulde het beeld het scherm niet meer - of het scherm het beeld - ik ben het een beetje kwijt. Met drie dikke gebruiksaanwijzingen in de hand, drie afstandsbedieningen in de aanslag en wat technisch gewauwel van het internet hebben we een dappere poging gedaan de zaak op te lossen. We hebben alle mogelijke menu's doorlopen en op alle knoppen gedrukt. Tevergeefs. Op het punt dat het frustratielevel een gevaarlijk was gestegen, besloten we de boekjes ritueel te verbranden. Maar eerst een nachtje slapen.

De dag erna ben ik zonder boekjes, maar met mijn gezonde verstand opnieuw begonnen. Ineens had ik het voor elkaar. Beeld en scherm pasten weer naadloos in elkaar. Ik heb geen idee hoe, wat, waar en vooral waarom. Hoe kan iets wat steeds goed ging plotseling niet meer goed gaan?
En waarom, in vredesnaam, is het aansluiten en het behoorlijk laten werken van apparaten zoveel moeilijker dan het in elkaar zetten van een Zweedse klerenkast?
Oh, sorry, dat is u nog nooit gelukt? Ons wel!

Geen opmerkingen: