maandag 1 februari 2010

Greet en het nieuws

Marco Kroon is een held en krijgt daarvoor terecht een onderscheiding. Sinds meer dan 50 jaar is dat niet meer in een individueel geval voorgekomen. Bij de uitreiking wordt een eed afgelegd, welke in de wet is opgenomen.

Zaterdag berichtten de media dat Kroon verdachte is in een onderzoek, waarbij het zou gaan om wapens en cocaïne. De berichtgeving is aan de suggestieve kant. Alsof er al een schuldige is en hoe erg 'de gepleegde feiten' wel niet zijn in het licht van de onderscheiding. Elk nieuwsitem begon er mee.

Volgens mij leven we in een rechtstaat, waarbij iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Daarbij vind ik dat de informatie waarop de conclusies worden gebaseerd, te kort komt.
Blijkbaar is dit op zondag ook tot de media doorgedrongen. Er is gesproken met Kroon en zijn advocaat. Deze vertellen dat Kroon sinds zijn onderscheiding wordt bedreigd! In wat voor wereld leven wij? Waarom?

Met stijgende verbazing en vooral woede kijk ik naar het NOS Journaal van 8 uur. De berichtgeving heeft een totaal andere kleur gekregen. Deze dag wordt Kroon in een slachtoffer positie gemanoeuvreerd. Als laatste wordt dan nog de vraag gesteld: 'Welke indruk maakte Kroon?' Dit is een vraag in de categorie: 'Wat ging er door je heen?'

Journalistiek van een roddelbladniveau. Het maakt me boos, het maakt me meer dan verontwaardigd. Nieuwsgaring, waarbij de garing wel erg beperkt is. Berichtgeving die niet meer objectief klinkt. De gemiddelde Nederlander is al zo snel met zijn oordeel; dat wordt hem nu wel heel makkelijk gemaakt.

Geen opmerkingen: