dinsdag 2 maart 2010

Greet leest wel eens wat

Alles wat hier in papiervorm door de brievenbus het huis binnendringt, wordt vroeg of laat gelezen. Meestal is dat laat, aangezien de meeste informatie via internet tot mij komt en er natuurlijk vele andere zaken te doen zijn.

Afgelopen weekend las ik een artikel in de zaterdagse bijlage van het NRC Handelsblad van weer een week eerder. Het artikel heb ik deels zaterdag en deels zondag gelezen, wat bovenstaande dus ook maar weer illustreert.

Het artikel prikkelde mijn ergernis. Of beter gezegd, ik werd gewoon boos. Het ging over Nederlanders die naar Spanje zijn verhuisd om daar te leven, te wonen en/of te werken. Niet meer alleen mensen van boven de pensioengerechtigde leeftijd, al zijn die nog steeds ruimschoots vertegenwoordigd.

Deze mensen wilden weg uit Nederland, omdat ze het daar niet meer zo goed vonden. Stress, gehaastheid, vervaging van waarden en normen, veel regels. Tot zo ver is het allemaal nog wel te volgen. Totdat blijkt dat deze mensen hun eigen Nederlandje binnen Spanje hebben gevestigd. Dit heeft tot gevolg dat al het dagelijkse leven in het Nederlands en op zijn Nederlands gaat.

Nederlandse dokter, Nederlandse restaurants, Nederlandse supermarkt met Nederlandse medewerkers en Nederlandse produkten, Nederlandse gezelligheidsverenigingen, Nederlandse hypotheekadviseur, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De meeste mensen hebben een schotel op het huis om de Nederlandse televisieprogramma's te kunnen blijven volgen. Eén van de redenen en ik quote: 'ik ben erg geïnteresseerd in het multiculturele debat', waarbij nog een kritische opmerking wordt gemaakt over de integratie van moslims hier in Nederland. Pardon?

Overwegend Nederlandse vrienden maken ze daar. De lokale bevolking vindt men wel aardig, maar is nogal op zichzelf. Hoe paradoxaal in dit geval! Ik quote maar weer eens: 'alle Spanjaarden lijken op elkaar'. Pardon?

Sommige van deze zogenaamde nieuwe Spanjaarden laten zich bewust niet registreren in Spanje, om zo te kunnen blijven profiteren van Nederlandse sociale voorzieningen, of om geen belasting in Spanje te hoeven betalen; omdat het meer voordelen oplevert. Pardon?

U begrijpt denk ik wel mijn punt.

Dit wilde ik even kwijt

Dank u voor het luisteren.

4 opmerkingen:

jos zei

dit is echt te gek voor woorden!
over integreren gesproken!
ik begrijp je!

Margreet zei

@ Jos: mijn verontwaardiging is net zo groot. Deze mensen hebben een groot 'als-ik-maar' gehalte.

V. zei

Een scherpe analyse,zoals jij dit neerschrijft.Helemaal mee eens.
V.

Margreet zei

@ V.: goed om te weten dat ik niet de enige ben die er zo over denk.